Telefon: +36 20 321 1913 | Email: info@gulyas-speedart.hu

Magyar
English
  • A Berlini Állami Operaház,nyílászáróinak,falburkolatainak szakrestaurátori felmérését és helyszíni konzultácíót végeztem 2014 ben

  • A Berlini Operaház restaurálás közben,a fa ablakkeretek már részben kibontásra kerültek.

  • Szakrestaurátori konzultáció a fa nyílászárók helyreállításának menetéről.A helyszíni szakmai megbeszélésen jelen volt a németországi műemlékvédelmi hivatal igazgató tanácsa,valamint a magyar kivitelező fél szakemberei.

  • Tutankhamen arany halotti maszkjáról készült faragott dombormű-másolatához előtanulmányként megmintáztam az agyag modellt.

  • A dombormű faragásához előkészítettem a tömbökből ragasztott faanyagot.A réteges ragasztás megelőzi a repedések kialakulását.

  • A kép,a megmintázott dombormű,és a faragáshoz előkészített ragasztott fatömb.

  • Innen még messze van a végeredmény.

  • A faragás munkafázisai

  • Egy hónapi kitartó munka után elkészült a dombormű.

  • Fülek,a fakockától az aranyozásig.

  • A kifaragott fejdísz aranyozás előtt.

  • Az aranyozáshoz 23 karátos laparanyat használtam. A dombormű teljes aranyozása további egy hónapot vett igénybe.

  • Az aranyozás munkafázisai

  • A végeredmény.Tutankhamen halotti maszkjának dombormű másolata.

  • Az elkészült domborműhöz terveztem egy keretet, amelyet szintén magam készítettem.A sarkokat szárnyas szkarabeusz bogarak díszítik.

  • Szemtől szemben.

  • Egyéni felkérésre tervezett dombormű mintáinak felrajzolása.Foto:Adrian Zoltán

  • Készül a fatábla.Fotó:Adrian Zoltán

  • Jól harap a lapos holker.Fotó:Adrian Zoltán

  • Korareggel folytatódik a munka.

  • A sárkány a tűz.

  • A tigris a viz..

  • Mérete:1m x 1m,anyaga:hárs.

  • Az elkészült ezüstözött,aranyozott dombormű.

  • Tiziáno festményéhez készítettem ezt a faragott díszkeretet.A Szépművészeti Múzeum állandó kiállításában élőben is látható.

  • Egy eredeti velencei reneszánsz díszkeret szogált mintaként.Első lépésként elkészült egy méretarányos gipsz modell,majd ez alapján megkezdődhetett a faragás.

  • A keret szerkezete fenyőfából készült,a faragott részekhez hársfát használtam.

  • Az összeállított keret előkészítve aranyozáshoz,és a nélkülözhetetlen kréta alapozás mely eltömíti a fa pórusait és tökéletes felületet biztosít az arany felpolírozásához.

  • Az aranyfüst felvitele mókus szőr ecsettel,és pálinkával, valamint a megszáradt arany felpolírozása ahátkővel.

  • Az elkészült díszkeret patinázás előtt.

  • Az elkészült díszkeret Tiziano festményével.

  • Mátraverebély Szentkút. Barokk oltárszobor eredetileg aranyozott felülettel készült. Ezt az évtizedek alatt többször átfestették.Itt már a félbetisztított állapot látható.

  • Teljes tisztítás után,a hiányos aranyozott felületek kiegészítése előtt fontos a kréta alapozás elkészítése.

  • Az aranyozás szerszámai.A 23karátos aranyat bőr párnák közt vékonyra kalapálják,vékonyabbra mint a hámszövet.Csak mókusszőr ecsettel lehet a felületre felhelyezni.

  • Az elkészült szoborpár átadás előtt.

  • Mátraverebély Szentkút.Barokk oltárszobor átvételi és kész állapot.

  • Szent Erzsébet szobrának tisztítási fázisai.

  • 17.századi csontberakásos díszkeret restaurálásának lépései.

  • Kipergett csont intarzia és az elkészült kiegészítés.

  • A teljesen szétkorhadt és összetákolt szerkezet konzerválás és újraépítés után.

  • A kiegészített hullámfaragás viaszolás után.

  • Az elkészült díszkeret a frissen restaurált festménnyel.

  • Egy egyszerűbb díszkeret sarokdíszeinek faragása.

  • Az előre megtervezett minták korban megegyeznek a díszkeretekbe kerülő festmények stílusával.

  • A keret egyes részei ezüstözve lettek.

  • Az elkészült díszkeretpár,az ezüstrétegre zöld lüszter került a festmény színeinek megfelelően.

MŰTÁRGY

1998 óta vagyok hivatásos műtárgyrestaurátor. Elsősorban fából készült 17.-18.századi antik szobrok,díszkeretek,festett fatáblák ,keleti fatárgyak állagmegóvása,konzerválása a fő profilom.

Egy műtárgy restaurálása összetett feladat. Bizonyos esetekben a munkálatokat különféle vegyszeres,műszeres,és fototechnikai vizsgálatok előzik meg. E vizsgálatok eredményeinek figyelembevételével kezdődhet meg a munka amelyről fotódokumentáció készül. Az egyházi szobroknál jellemző hogy koronként, vagy egyszerűen más esztétikai megfontolásból többször is átfestették a felületüket. Ezeket az átfestéseket kell vegyszeres úton eltávolítani hogy a korban eredeti, szinezett részek napvilágra kerüljenek. Mindezek mellett korabeli minta alapján is faragok díszkereteket. Az elkészítésük mente megegyezik a régi korokban alkalmazott technológiákkal. Gondolok itt a faragás utáni felületkezelésre, pl. az aranyozás kivitelezésére. Erre létezik egy több évszázadon keresztül alkalmazott és jól bevált technológia: első lépésben a kréta alapozás készül el,majd ezt követi egy poliment réteg- a vörös bólusz felvitele. Erre a felületre kerülhet majd rá a 23 karátos arany lap vagy más néven aranyfüst. Az ezüstözött részek hasonlóképpen készülnek, csak a poliment alapnál fekete vagy kék bóluszt használunk. Jelentősebb munkáim közé tartozik a Magyar Nemzeti Galéria állandó kiállításában található Munkácsi,Szinyei,és más magyar festők nagyméretű díszkereteinek restaurálása, a székesfehérvári Szent István Király Múzeumban kiállított Aba-Novák Vilmos történelmi táblakép sorozatának fakonzerválása,szerkezeti megerősítése, valamint a Mátraverebély - Szentkúti Nemzeti Kegyhely barokk oltárszobrainak és körmeneti Mária szobrának restaurálása.A Szépművészeti Múzeum műtárgyainak állagmegóvásában több mint tíz éve aktívan veszek részt.